22 Kasım 2011 Salı

Almaty'de yaşam...



bu nasıl bir şehirdir yarabbim!!!
efendim,malumun üzere sevgili blogcum geleli 2 ay felan oldu.buradaki en büyük dezavantajımız-belkide avantajımız- arabamızın olmaması.Ev merkezde olduğu için her yere yürüyerek kolayca ulaşabiliyoruz.Ama Bakü'de ki arabaya atlayıp kaybolma özgürlüğümüz burda yok henüz...
Adamlar resmen cetvelle çizmişler şehri. Bütün caddeler dikey ve yatay olarak hizalanmış, Bir adresi söylemenin de kolay yolu, gidilecek yerin dikey ve yatay kesişim caddelerini söylemek.zaten her taraf rus yazarlarla dolu,gogol mu dersin,puşkin mi dersin ne ararsan var:)
Almaty sokakları-caddeleri çok güzel planlanmış.şöyle ki :cadde,hemen sağında sırayla sulama kanalı,ağaçlar,kaldırım,yeşil alan,evler....kaldırımda yürürken otomobiller geçmiyor hemen dibinizden yani:) caddeye sıfır evler yok,her yer yemyeşil,heyetlerin içinde otopark olduğu için dışardan görünen park etmiş araba görüntüsü pek yok.


Daha önce Bakü'de gördüğümüz heyet anlayışı burada da var.Heyet tarzı evleri şöyle anlatayım:bitişik nizam halinde yapılan 5'er katlı 4-5 binanın birbirine bakacak şekilde tek bir ana girişten (bazen bir kaç giriş de olabiliyor) bir mahalle olacak şekilde konumlandırılması.şöyle hayal edin U şeklinde bitişik evler ve bir kaç yerden heyete giriş var,buradan maksat her heyetin ısınma sistemi,sıcak su sitemi aynı kazan dairesinden hallediliyor,ayrıca her heyetin ortasında çocuk parkı,yeşil alan,otopark bulunuyor.Sovyet zamanının spor salonu olmayan siteleri diyebiliriz.


1991 yılında bağımsızlığını alan Kazakistan'ın ilk başkenti Almaty.Sonrasında Çin'e yakınlığı ve ülkenin merkezinde olmaması sebebiyle Astana olarak değiştirilmiş.Bunda rahmetli tonton cumhurbaşkanımız Turgut Özal'ın da etkisi olduğu söyleniyor. Turgut Özal Kazakistan'ı ziyaretinde "sizinle biraz özel konuşalım" diyerek Nazarbayev'i kenara çekmiş,"Bu Almaty iyi, hoş ama Çin'e çok yakın. Bu Çinlileri Tarkan filmlerinden iyi biliriz biz. Yarın bir gün canları sıkılır, gelip alıverirler sizin başkenti. Bizim çocukları yardıma yollardım ama Kartal da Cüneyt de yaşlandılar artık. Hem bak, kanal falan diyosun ama Allah'ın işine karışılmaz sonuçta. Bir su basarsa görürsün Almaty'nin örekesini. Alibeyköy'e döner koca başkent. Sen iyisi mi bu başkenti Astana'ya taşı. E mi Nursultanım?"diyerek yol göstermiş:)) bende anlatanların yalancısıyım. 


Gelelim en çok sorulan soruya.Kızlar güzel mi? cevabı:hem evet hem hayır.
Açıkçası ben Kazakları güzel bulmuyorum,bildiğin anadolu kadını,kara kaş kara göz.ha dersen ki endam,boy,bakım var mı var,Türkiye'ye göre bin kat daha bakımlılar.Bu da Rus etkisi zaten.Ama Ruslar hem güzel,hem bakımlı,hem sülün gibiler maşallah.Hakkaten erkek olsam hemen bir oksana,tatyana bulur evlenirdim:)) 


Beni en çok düşüncelere gark eden şey ise Rus annelerin nasıl bu kadar cool olduğu.yada bu bir görgü bilemiyorum.alışveriş merkezlerinde,parkta,sokakta kadınlar görüyorum çocuklar kudurmuş gibi ama anneler öyle hanım ki,asla ses yükseltme,bağırma felan yok.kadın doğurmuş ve gelişimini izliyor sanki bir insan yavrusunun.durumdan o kadar uzak.hani bizim annelerimizle özleşen bir terlik durumu vardır ya,annen fırlatır sen hizaya gelirsin,sanmam ki bir rus anne sesini yükseltsin...


Biraz da yemek kültürü üzerine yazalım.en başta söylemek lazım,öyle her yerde at eti,at sütü gani değil.ülkenin tarım ve hayvancılığı ileri düzeyde olduğu için kırmızı et çok pahalı değil.sebze-meyve de öyle.soğuk bir ülke olmasına rağmen bildiğimiz tüm sebzeler hemen hemen var.Para birimleri Tenge türk lirasıyla hemen hemen aynı 100 tenge : 124 lira . Bakü'de liranın 2 katı olan manat ile harcama yaparken hep çok pahalı,çok pahalı derdik burası bu yönden iyi:)


Marketlerde sıcak yemek-hamur işi reyonu var,annelerimizin yaptığı pişi burda çok popüler,acıktın mı en yakın marketten samsa yada pişi alıyorsun.samsa denilen börek de milföy hamuru gibi -ama değil- yağlı bir hamurdan kat kat açılmış ve içine kavrulmuş-soğanlı etin konmuş hali. ama bana hep Kafka'nın gregor samsa'sını hatırlattığından mıdır nedir yemedim henüz.tabii birde kullanılan ete de güvenmediğim için:)
Ayrıca süt çeşidinin bu kadar çok olduğu başka yer görmedim.%1.5 tan başlayıp %6 ,%10 yağ oranına kadar çeşit çeşit süt var,seç beğen al:))




Ev kiraları herkesin bütçesine-aradığı özelliklere-evin konumuna göre değişebiliyor tabii.Bir öğrenci evi için 500 dolara gayet güzel evler bulunabilir.Ancak aynı fiyata 4 kişilik bir ailenin kalması için ev bulamazsınız,bulsanız da bir takım eksikleri mutlaka olacaktır.Evler genellikle mobilyalı olduğundan evi kiralayıp hemen yerleşmek mümkün.Türkiyeden gelenler için ekstra birşey getirmelerine gerek yok.


Dil bilmemek problem mi?Evet.çok büyük problem.Ancak bir arkadaş çevresiyle geliyorsanız ve ya Türk okuluna göndereceğiniz okul çağında bir çocuğunuz varsa işler kolaylaşıyor.Neyi nerden bulurum gibi soruları burada uzun zamandır yaşayan Türklere sorarsanız rahat edersiniz.

Ulaşım konusuna gelince;Bildiğimiz anlamda taksiler yok.Bütün taksiler korsan taksi.Yeni yeni taksi yazan otomobilleri görüyoruz ancak taksimetre anlayışı yok.Yol kenarında otostop çeker gibi el işaretiyle bir araba çevirip,gideceğiniz 

yerin dikey-yatay kesen cadde isimlerini söyleyip arabaya binmeden pazarlık yapıyorsunuz.Bu noktada en azından 10'a kadar rusça sayıları öğrenirseniz rahat edersiniz.hiç olmadı parmaklar devreye girer:)Taksiler pahalı değil,benzin ucuz ne de olsa.Ancak otobüsle kıyaslandığında taksi pahalıya geliyor,artık seçim sizin.


Türkiyede alışık olduğumuz pazar kültürü burda da mevcut.Pazartesi hariç hergün açık olan Zeloniy (rusçada yeşil demek) pazardan herşeyi almak mümkün.Ayrıca Türkiye'de ki Migrosların aynısı olarak Ramstoreler var,biraz pahalı olmak kaydıyla hemen herşey bulunuyor.


Almaty için konuşacak olursak Türklerin açmış olduğu birde hastane var,Sema Hastanesi.Kazak-rus ve elbetteki Türk çalışanlar-hekimler var.Bu konuda endişe edecek pek birşey yok.Ancak küçük çocukla-bebekle geliyorsanız yine de yanınıza bildiğiniz türden birkaç ilaç alsanız iyi olur.


Peki çok sorulan bir soru,Almaty'de yaşam pahalı mı ucuz mu? Ne pahalı ne ucuz :) Başlarda size pahalı gibi gelse de,birkaç zaman sonra nereden ne alınır,neye en fazla ne kadar verilir diye öğrendiğiniz için biraz daha normale döner.Yine de çok ihtiyaç olmadıkça giyim,ev eşyası almanın mantığı yok.Gelirken getirilmesi en elzem şey kalın giysiler bence.Kışı soğuk ve uzun olan bir ülke için en mantıklısı da bu zaten.Birde çay tiryakisi iseniz çaydanlık getirin derim,hem pahalı hemde çaydanlık anlayışları olmadığı için bulunması zor.


Son olarak marketteki diyaloğu aktarayım.
kasiyer aldıkları geçirdi rusça söyledi tutarı.ben ekrana bakıp 1200 oldugunu gördüm ve çıkarıp 2000 verdim.
kasiyer:nazdarovişka petruşka izevelce felan felan saydı.
paranın eksik olmasından şüphelenen ben,ekrana birkez daha bakıp bu sefer 5000 tenge çıkarıp verdim. para üstünü ver de kurtulayım dedim içimden. ama kasiyer dişli çıktı.yine ;
kasiyer:azavelka pajmıuraka netruşka 
ben:ya ni panimayu (sizi anlamıyorum)
kasiyer namaraşka sadriyeka pakaya
ben : ruski niznayu (rusça anlamıyorum)
bıkmak bilmeyen kadın tekrarlıyor ,ben de hadi ya verde para üstünü kurtulayım diyorum içimden sürekli.sonradan çaktığım üzere bozuk varsa küsüratı bozuk ödeyin diyor.neyse çıkarttım verdim.


çıkarken kasiyer  добрый вечер (iyi akşamlar ) dedi.
ben de uyuz kadın ne uğraştırdın beni dedim yüzüne gülümseyerek:))

20 yorum:

Deli Anne dedi ki...

ahahah! sonu bitirdi ben,.. benim halim öyleydi. Aslında çok rahat anlayacağım birşey oluyor mesela.. hani hiç dil bilmesen beden diliyle anlarsın ama öyle bir şartlamılım ki kendini bilmediğime ve anlamayacağıma senin gibi ya ni panimayu, ya niznayudan başka birşey yok:)

deren dedi ki...

ehehe evet deli annem,öyle şartlanmışım ki anlamak için çaba göstermiyorum,alışmışız ya ni panimanuyu :)))

hypo dedi ki...

zor yaşam koşullarında tek başına bilmediğin bir dilde yaşamak.
ama siz üstesinden çok iyi geliyorsunuz.

Buket dedi ki...

yüzümde gülümseme ile yazını okudum :) demek anneler böyle, sinirlerimi alınmış nedir. biz her ortamda tokadı patltıyoruz. rus kızları malum, erkekler nasıl peki?

deren dedi ki...

hypo: üstesinden geliyor profili çiziyor olmayayım sakın?


buket: erkekler postun konusu olamayacak kadar sıradan:)))

Filiz dedi ki...

rabbim yardımcınız olsun, gerçekten zor.

deren dedi ki...

teşekkür ederim filiz,hepiciğimize..

badem limon dedi ki...

hahahayayay manyak nasıl güldüm :))) en çok rus kadınlarının çocuğu doğurmuşta gelişimini izliyormuş gibi durmalarına koptum :) nasıl duruyorlar yahu var mı bi yöntemi :) geçen gün eve giricem kadının biri bizim partmanın önünde çocuğuna kızıyo, geliyomusun gelmiyomusun, çocuk bağırıyo "beeeee" kadın diyo ki "o zaman ben gidiyorum sen burda yalnız başına kal da gör çocuk hala bağırıyor veeee vaaaa... kadın iyice deliriyor gebertirim seni eve gidince yapacağımı biliyorum bıdı bıdı :)) ben dedim bu kadın ben bu çocukta feyza olabilir mi allahım :))) o kadar benziyoruz yani :))) çok güldüm elifim yazıya rusça diyaloglara koptum :)))

deren dedi ki...

badem limon :yeni gördüm yorumunu :))

Adsız dedi ki...

almaty da eğitim hakkında bilginiz varmı varsa yardımcı olabilirmisiniz

deren dedi ki...

Merhaba adsız;
Eğitim alanında çok bilgim yok maalesef.Sadece Türk okulu olduğunu biliyorum.kolaylıklar dilerim.

Aytekin Polat dedi ki...

Merhabalar soylediklerinizi onaylıyorum ben de orda kaldım.aklım Veli anılarım kaldım orda.ilginç olan siz bir kadın olarak rus kızları için yapmış olduğunuz yorum.peki biz erkekler ne halt edelim???Hoşca kalin..

Aytekin Polat dedi ki...

Merhabalar soylediklerinizi onaylıyorum ben de orda kaldım.aklım Veli anılarım kaldım orda.ilginç olan siz bir kadın olarak rus kızları için yapmış olduğunuz yorum.peki biz erkekler ne halt edelim???Hoşca kalin..

nrllhtsdln dedi ki...

Nurullah

4 aylığına Süleyman demrel unıversıtesıne gıdecegım ocakta bilgiler çok fadalı teşekkür ederim fazladan bilgi araştırmaya devam :)

Adsız dedi ki...

Firmamız Kazakistan'da 2011 yılından bu yana siz değerli müşterilerimize en iyi hizmet sunmaktan mutluluk duyar. Kazakistan'da şirket kurulumu, muhasebe işleri, hertürlü mali hukuki danışmanlık, pazar araştırması, reklam, tanıtım faliyetleri, tercümanlık,vize ve registratsya (adres kaydı), konaklama, araç kiralama, havaalanı karşılama, ucuz kazakistan charter biletleri, KZofis ailesi olarak Kazakistan Pazarı'nda her daim yanınızda. Bize her an aşagıda ki telefonlar la ulaşabilirsiniz.
TEL: +7 705 105 94 60
+7 707 401 54 62
: www.kzofis.com

Adsız dedi ki...

benim rus bir komsum var. 5yasinda da bir oglu. baslarda yabancidir gariptir diye ev oturmalarimiza cagiriyorduk ama cocuk buyudukce vazgectik. bir gun yeni evli vecocuklari cok seven bir arkadasimizin parmagini isirdi neredeyse kopariyordu. o derece yani . annesi ayak ayak ustune atmis baston yutmus gibi dik durusunu hic bozmadan "uusman yapma " dedi sadece. cocuk gittigi evi yikiyor kadin daki tepki en fazla bu. bir de dovuyo bizimkileri . baba bildigin mafya zaten. bu arada babaturk. ne yapalim araya mesafe koyduk.

miray ulakçı dedi ki...

Merhaba Elif hanim.. bende Baküden Almaty'e dün tasindim. Henüz otelde kaliyorum. Ev bakmaya daha baslamadim. Sirketin emlakcisi yardiimci olacakmis ama onlar simdi en pahali yerleri gosterirler.. siz oturmak icin nereleri tavsiye edersiniz.. herseyi bulabilecegim ve guvenli bir yer olsun yeter. Cok luks aramiyorum. Siz hala burdamisiniz?

Adsız dedi ki...

Çıkarken добрый вечер yerine До свидания daha uygun olur :))

ülgen koç dedi ki...

arkadaşlarla tatile gitmiştik , tükçe kazakcaya yakın ,ayni dilin farklı leçesi ,tükçe konuşarak herhesle anlaşmıştık.Bence kazak kadınlar ruslardan daha güzel.Diğerleri yaşlanınca çok çöküyor

ülgen koç dedi ki...

Türkler neden gittikleri yerlerde kadınların fiziğini dikkata alırlar,başka milletlerde bu tür yorumlar yapılmıyor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...